Zum Hauptinhalt springen

Keynotes der DELFI 2020

Samuel Greiff (University of Luxembourg): Technology-Based Assessments in 21st Century Education

Over the last 20 years, educational assessments have undergone dramatic changes moving away from simple paper-pencil based assessments to integrated learning-assessment environments. This has had strong implications for students, teachers, institutions, and entire educational systems. On the basis of simulated assessment environments, news about student rankings, under- and overperforming countries, and novel ideas on how to improve educational systems are prominently featured in the media. While the scientific quality of these headlines vary considerably, there are interesting scientific, political, and practical developments and challenges happening in the field of educational assessment. In my talk, I will identify vibrant areas of development in educational assessment, discuss opportunities and challenges arising from the digital revolution, and talk about implications for educational policy and educational practice. Specifically, my talk will focus on (1) the switch to technology in educational large-scale assessments such as the Programme for International Student Assessment (PISA) that tests 15-year old students in over 70 countries worldwide; (2) the integration of assessment and learning in formal and informal learning contexts; (3) the role that new methods such as educational data mining and artificial intelligence play in educational assessment. I aim at giving a somewhat personal and yet comprehensive overview of areas of change that are likely to affect education and also the people caring about it in the near feature.

 

Sabine Seufert (University of St. Gallen): Educational Realities: mit “Back to the Roots” in die Digitale Transformation?

Aktuell hat durch die Corona-Krise der digitale Unterricht vollumfänglich Einzug in Hochschulen und Schulen gefunden. Interessant sind special issues renommierter Forscher zur Bewältigung der Pandemie, wie z.B. von Surma & Kirchner (2020) in der Computers in Human Behavior (CiHB) mit dem Titel «Technology enhanced distance learning should not forget how learning happens». Der Lockdown hat uns zum Nachdenken angeregt -«Back-to-the roots» - worauf kommt es an beim Lernen? Welche Veränderungen werden durch technologische Entwicklungen und neue Erkenntnisse in Bereichen wie Künstliche Intelligenz (KI) und neuen Mensch-Maschinen Interaktionen noch zu erwarten sein? Schliesslich fordert uns die KI heraus, menschliche Kernkompetenzen zu identifizieren und diese auf ein höheres Niveau zu heben. Während bisher die Substitution (die Ersetzung von Arbeitsplätzen durch Automatisierung) im Vordergrund stand, ist die Steigerung der menschlichen Fähigkeiten (komplementäre Synergien zwischen Mensch und Maschine) eine der entscheidenden Herausforderungen in der gegenwärtigen Übergangsphase der digitalen Transformation. Diese Augmentation im Gegensatz zur Substitution besser zu verstehen, ist daher gegenwärtig zentral, um eine Vision für eine gelungene Partnerschaft zwischen Mensch und «smart machine» zu entwickeln. Auf diese Herausforderung sowie emergente Trends der digitalen Transformation geprägt durch KI und Robotics soll in der Keynote eingegangen werden.